Monday, September 3, 2012

kecil-kecilan

aloha....

duhai hadek2 yang urban di kota metropolitan ... meh sini eden nak citer.. kalau dah tahu pun tak pe.. anggap je refresh kekdahnya gitu... apa eden merepek nih????

mari dekat mari rapat.....

tau ini buah apa??? namanya asam gelugor.... eden kutip kat kebun eden... hari raya p kebun hokeyyyy hahaha jom berindustri kecil2an.. tetiba kannn

dihiris-hiris  lepas tue dijemur hingga la kering.... dlm tray tue utk beberapa biji laa... bila kering.. namanya boleh jadi asam gelugor atau asam keping sebab berkeping2 gitu.. hagaknya laa
banyak kegunaan asam nie... antaranya buat laksa penang.......... selain air rendamannya dibuat minum utk cuci perut bg yg menjaga pemakanan... (eden le tu... konon..)... 1 hari 1-2 keping di rendam semalaman.... (petua ahkak melben) jadi bekalan di atas boleh la untuk 1-2 bulan kot....

bagi ibuk2 atau makcik2 yang rajin mengusahakan buah ini mmg boleh buat duit... 
kalau kat pasar eden tengok sepinggan kecik (dlm beberapa keping jugak la) harganya 1 @ 2 ringgit tak silap... tak susah mana pun prosesnya....

sambil ekau hiris bawang ekau hiris sekali buah ni... sambil ekau jemur baju.. ekau jemur sekali buah nie... gitula lebih kurang prosesnya..... eden ini org desa... bila buat aktiviti nih sangat la nostalgia gituuuu.. terubat rindu.. ececehhh.. tetiba  fefeeling sesangat di bulan syawal nihhhh... mak eden dedolu selalu proses buah nie.. so jimat la sikit belanja dapur.. agak2 nak habis je.. pergi kebun lagi ambil buahnya... lebih kurang gitu la mak n abah eden membesarkan eden adik beradik.... isk isk isk (tetiba emosi wehhhh).

oklah.. selamat hari merdeka, menghadiri rumah terbuka n bercuti LAAAAGIIIIIIIIIII....

adios!!!!!!

Kesimpulan: JASAMU DIKENANG & DIHARGAI..!!!!!!!! AL-FATIHAH

p/s: ini entry schedule. eden karang lagi beberapa jam nak sambut merdeka hahahhahha sibuk hokey sibukkk

4 comments:

qs88 said...

xsemua org rajin nk m'hirisnya..mgkn sebab baunya bila da nk kering xbest sikit.
so...m.nik ni t'golong dlm kalangan para isteri solehah la :)

linalyn mohd said...

Rajinnya...

Me said...

hai my dear lina.. thanks for being my follower ;)

Ngongom Lily said...

ooo...gitu ye rupa paras buah gelugor...
1st time nengoknye...*jakun jap*..^_^