Monday, October 15, 2012

DDE: homemade rosselle cordial..

aloha... 

lama tak lama la kan eden menyepi diri...

bunga rosel dah dipetik semlm... 4 kuntum je bunga yang dipetik... terus eden buat cordial... cara2nya... senang je....

basuh bunga rosel tuh.. tengok ada semut tumpang tinggal ke tak... kalau ada buang.. jgn ekau rebus plak sekali kang.. jadi cordial rosel perisa semut plak...

lps tue letak dlm periuk... tambah air paip... rebus sampai le bunga rosel tue jadi putih2 gitu.. air akn jadi merahhhhhhh sangat.... bila dah macam tue letak le gula ikut suka nak byk mana...  lepas tue biarkan menggelegakkk lagi.... lama la sikit rebusnya tue... sbb ambil masa juga bunga rosel tue nak kuarkan warna nya... (eden buat cordialkan so byk le gulanya...) nak minum je nanti letak je air sejuk atau air masak.... senang kannnn...

ok... jom layan gambar plak....

4 kuntum rosel je dlm tuh... merah sgt kan airnya... dah gelegak tuhh

warna bunga yg semakin pudar

yang paling tinggi dan ditengah2 tue.. air rosel.. sedia utk digigilkan2 dan diminum.. hujung yg color gelap tuh patinya yg pekat lagi manisss sedia utk dibuat air ;)


ini plak rebusan kali kedua (rebusan pertama yg kat atas tue ditapis.. bunga tue eden rebus lagi sekali guna air lain plak) so kaler dah pudar sikit... tapi rasa roselnya kuat lagi kelopak rosel tu pun dah putih2 sikit

 
dan ini air utk 2nd rebusan sedia diminum.. bekal eden ke kantor..

selamat mencuba..

adiosss


3 comments:

SYANI said...

Ko ada tanam ke pokok rosel ni?

Me said...

http://greengreengrasshopper.blogspot.com/2012/10/gde-my-roselle.html

http://greengreengrasshopper.blogspot.com/2012/07/gde-suburlah-berikan-hasil-yang-terbaik.html

yup... ada 1 pokok je eden tanam.. tapi bunga ke buah ntah byk sgt... alhamdullillah

Norliza Ismail said...

Oh..teringat masa kecik2 dulu pakcik saya ada tanam roselle. Masa tu jakun skit konon2 bangga rumah atuk kita ada tanam pokok ribena. Hahaha