Thursday, June 2, 2011

GDE: tangan sejuk...


Aloha....

eden tak tau nak intro apa... 
yang pasti kali nie eden citer pasal hasil tanaman eden yg bertangan sejuk ini hehehehhehe...
baru2 nie ada la eden beli cili padi a.k.a cabai burung a.k.a cili melaka (apsal melaka? kenapa tak N9 ke.. perak ke.. kedah ke.. atau negeri lain la...) 

eden beli cabai nie sbb tengok segar sgt2 n gemuk2... eden pilih yang tua2 dah kira color merah ang la..
eden guna 2-3 biji je.. saja nak rasa... balen .. buat biji benih je... hahhahaha...
keluarkan biji dia.. eden tabuur je dlm pasu ... lepas tue tengok hasilnya... 
boleh di juallll hahhaha... byk tue ank pokoknya.... tak caya?? jgn terkojot...

 itu semua ank pokok cabai la tue... segar n sgt padatkan dia tumbuh... nanti bila2 dtg angin lintang rajin eden... eden nak pindah kan satu2 masuk dlm poly bag elok2... ... kalau rajin la... kalau tak eden cabut je tinggalkan sepokok dua je.. hidupla ekau kat tepi pasu tue menumpang kasih....

menumpang kasih??? cabai menumpang kasih?? dgn sapa?? dgn ini pokok lahhhh....

menumpang kasih dgn pokok limau purut.... hehheheh pokok purut tue eden beli je.. tak de la eden tanam dari biji lagi... sejak purut tue ditanam... dia dah berjaya meninggi setinggi 15 cm kurang lebih menjadikan tingginya secara keseluruhan dari permukaan tanah ke pucuk lebih kurang 35cm. 

tapi ada 1 masalah... belalang berkenan betul la dgn daun dia nie yg muda2....
jadi satu exercise plak utk eden tiap ptg p buat spot check ada belalang ke tak de... kalau ada eden halau atau tangkap.... dulu kunyit.. skang purut plak ekau nak cori2 makan ye... 
sungguh pun nama blog eden belalang... tapi blog nie tak mkn daun tau... (hahahha tetiba plak..)

ok latue marapek psl purut tue... 

pokok seterusnya...
pokok nie dalam pertimbangan eden utk dicantas... 
kenapa? karena... eden tak pernahpun mkn buahnya... dan pokok nie juga bukan eden yg tanam...
suspek utama yg menanamnya ialah burung...
tapi pokok nie sgt merimbun n jadi penyeri la juga n menambah rimbunan hijau kawasan sekitar le juga....
nama pokok.... TERUNG BEREMBANG / BELANDA... (tetiba belanda dpt nama)
inilah pokoknya... sangat merimbun kan...  bawah pokok tue ada anak pokok RASBERRY... jadi eden bercadang nak tunggu pokok rasberry tue tinggi dlm 0.5m ke 1 m baru eden nak cantas ini terung... biar rasberry plak takeover tugasan dia merimbun kat situ...

inilah rupa terung berembang... tapi tue la.. sebiji2 mcm tue... selalu eden tengok berjambak2.. tapi kalau burung yg tanam mmg mcm nie la agaknya...
ini pokok rasberry yg menumpang teduh bawah pokok terung.... eden tanam cucuk batang dia je... lepas tue kuar le tunas mcm tue.. yang ekau2 tengok kayu  mcm ranting kering tue la yg eden cucuk je ketanah.. batang rasberry di cantas dr pokok induknya... ini namanya kekdah coba cobaan... hehehhe...


lepas tue eden tanam jagung mutiara katanya namanya... jagung yg boleh mkn mentah je... campak je biji benih..... campak dlm 9 pokok.. tapi yg tumbuhnya 1 pokok sajaaaaaaaa ..... hehhe...yang lain semut mkn hahahha...
pokok kesum nie eden cucuk2 je btg yang eden dah ambil daunnya  kat tanah... dan idup la mcm tue... tak leh jadi pengeksport lagi nie.... 

kanak2 nie bersungguh suh ambil gambar dia... layan kan ajeeee....

owh... lupa nak bgtau.. kesemua pokok2 yg eden tanam tidak disembur apa2 racun.. 
kekdahnya.. kalau nak idup dialu2kan... kalau tak sudi apakan daya eden... tiada paksaan..... hehehhehehe...

sekian segmen Green D Earth (GDE) eden....

kesimpulan... gimana caranya mahu menanam english herbs?? (Thyme, rosemarry, dll) mana nak cari benihnya?? ke ada org nak sponsor???? ehem.. ehem...

adiosss
p/s: wah terkesima eden... pjgnya n3...... 

3 comments:

~Siti Hajar~ said...

sy pun ada tanam pokok limau purut, btl la pak belalang suka makan, 1 keja plk dok penyet pak belalang pagi2 sblm p keja..hehe

TopsyTurvyMum said...

1)malaysia pun boleh tanam rasberry ker? tak aci la camni hahaha..
2)Eden berkenan dgn awek korea tu laa..
3)Cili Melaka dijumpa sama dengan hari parasmeswara tiba di Melaka.
4)Adakah hari2 ekau mengira ketinggian pokok limau purut tersebut? kagun eden sebentar
5)Ekau menggunakan buruh binatang ke tanam pokok terung berembang tu?
6)Syukur la jugak 1 pokok jagung tumbuh dari 10 biji benih tuu. Ekau kena buat kenduri tu nanti bila musim menuai.
7) Ekau pun ada cita2 nak eksport kesum??
8) Ekau kata, pokok2 ekau tak sembur racun. Kenapa kena sembur racun? Matilah pokok2 tuu kasi racun.
9)Kalau eden jumpa benih pokok2 herbs eden jual mahal kat ekau.
10) bersyukur sebab eden bagi 10 komen. 9 adalah untuk 9 entry akan datang...

Me said...

SH>> geram kan dgn belalang... kalau belalang kunyit mmg eden tangkap lalu goreng je hahhahah

TTM>> perlukah eden memberi 9 jawapan juga?? kecik ati tau.. sbb bg komen in advance kekdahnya... hahahha
eden ada kelebihan boleh berinteraksi dgn haiwan hahhaaha.. kecuali belalang tue dia kecik ati tue mkn purut eden..

sembur racun serangga la darling marling..(TTD sila jgn jeles) hahhaha

ekau jual mahal.. eden tak beli...