Friday, October 15, 2010

nasib si pokok serai...

ehem.. kepada new readers (khonon2la) sebelum nie eden ada la citer pasal berbudi pada tanah .. salah satu pokok yg eden tanam ada serai... rupa para serai tue sebelum nie bolehla di rojok di SERAI 

tapi kini berkat hasil usaha seorg p.cik nie (biar la eden namakan sbg p.aji - bukan nama sebenar) maka pokok serai eden telah berubah wajah jadi seperti ini ......

uwaaaaa... isk isk is.. hari2 tau p.aji tue p timbun pelepah2 pokok pinang tepi rumah eden tue n kayu kayan kat atas serai tue.... gigih tau p.aji tue.. kdg2 daun pisang kering dr seberang jln tue pun di ambilnya... pada suatu petang.. berlaku perbualan antara my hubby n p.aji

hubby (h): p.aji buat apa tue p.aji???

p.aji (p): nie  pokok hutan nie.. tak boleh dibiarkan hidup bahaya.. tue yg p.aji nak timbun dgn daun2 kering nie nanti p.aji nak bakar....

h : itukan pokok serai p.aji....

p: ehhh bukan... pokok hutan tue... tak leh biar hidup.. nanti p.aji bakar....

h: tak payah bakar la p.aji... biar je mcm tue....

(merepekkan nak bakar tgh2 alam mcm tue)

end...

bila magrib je p.aji tue balik la... awal2 pagi dia dtg sambung tugasannya.. kdg bila dia balik eden buang balik segala timbunan2 tue kat tepi pokok... lps tue p.aji tue ltk balik.. sampai satu tahap eden n hubby biarkan je.. janji dia bahagia...

p.aji tue tak sihat sebenarnya.. we all baru tau... skang itu le rupa paras serai eden yg terkini...  sedihkannn.. nak buek mcm mano..

adios....



1 comment:

daeng said...

sadis tol...kempunan nk makan serai tanam sendirik...cari la pasu..tanam serai dlm pasu..nangis sgt mengenangkan pak aji tu